Young female psychologist working with little boy in office

JAK URZĄDZIĆ GABINET PSYCHOTERAPII DLA DZIECI I DOROSŁYCH – o tym nie możesz zapomnieć!

Mówi się, że w psychoterapii nie ma znaczenia jak wygląda gabinet, czy terapeutą jest kobieta czy mężczyzna i wszystko to można wnieść na terapię jako ciekawy materiał do pracy.

Zawsze sobie wtedy zadaję pytanie: tylko po co?

Moim zdaniem lepiej zadbać, by gabinet był przyjazny, komfortowy i cały czas sesji przeznaczyć na problem, z którym rzeczywiście się do nas pacjent zgłasza.

Ponadto gabinet będzie Twoim głównym, a być może jedynym miejscem pracy, więc zatroszcz się o siebie, aranżując sobie najpiękniejszy gabinet, jaki możesz.

 

Poniżej kilka moich wskazówek, na które warto zwrócić uwagę.

 

  • OŚWIETLENIE

Zadbaj, aby oświetlenie było ciepłe, równomierne. Nie może być za ciemne, żeby nie było przytłaczająco, ani za jasne, rażące w oczy. Takie oświetlenie jest zazwyczaj w gabinetach lekarskich.

Jeśli podnajmujesz gabinet lekarski sprawdź, czy pacjent nie będzie się czuł w takim gabinecie zbyt „medycznie”.

Pamiętaj też o dzielącym was stoliku i dysproporcji w fotelach, które są w gabinetach lekarskich. Jeśli masz gabinet od południa zainstaluj rolety lub powieś zasłony. Jeśli masz gabinet w suterenie, musisz koniecznie rozjaśnić pomieszczenie.

Czasami zdarzają się pomieszczenia wewnętrzne bez okien. Moim zdaniem to bardzo złe miejsce na gabinet i proponuję zrezygnować.

 

  • KOLORYSTYKA

Zadbaj, by kolorystyka Twojego gabinetu była spokojna i neutralna. Kolory ostre, wyraziste mogą być męczące i przy dłuższym przebywaniu mogą nawet drażnić. Pamiętaj, że nie tylko pacjenci, ale również Ty będziesz tam spędzać sporo czasu.

 

  • ZAPACH

Nie ma nic gorszego jak duszne pomieszczenie, nie wietrzone od kilku godzin lub nawet dni. Zapach powinien być neutralny, gabinet przewietrzony, możesz zastosować delikatny odświeżacz powietrza, nie drażniący, ale przyjemnie odprężający.

Na pewno wiesz, że na temat aromaterapii oraz na temat aromamarketingu – zapachu w aspekcie zachowań konsumenckich, było prowadzonych wiele badań w Polsce i za granicą.

Wszystkie jednoznacznie potwierdzają, że zapach ma wpływ na decyzje i samopoczucie!

Niektórzy terapeuci umawiają pacjentów w jednym ciągu, nie robiąc przerw. Jest to akceptowalne w lecie, kiedy okno jest cały czas otwarte.

W zimie uważam takie zachowanie za ryzykowne.

Sama doświadczyłam tego, wchodząc na superwizję po kilku wcześniejszych pacjentach. Zaduch połączony z nieprzyjemnymi zapachami był tak niekomfortowy, że trudno mi było się skupić.

Miałam do wyboru: otworzyć okno obok mojego fotela i się przeziębić, przerwać superwizję na przewietrzenie i stracić kilka dobrych minut lub pozostać w dyskomforcie.

Pamiętaj, że kiedy długo nie wychodzisz z pomieszczenia możesz przyzwyczaić się do zapachu. Pacjent wchodzący z zewnątrz może mieć nieprzyjemne wrażenie, które moim zdaniem rzutuje na jakość pracy i ogólne odczucie dotyczące miejsca i terapeuty.

Pacjenci, szczególnie depresyjni czy psychotyczni, mają często problem z higieną i musisz założyć czas na przewietrzenie gabinetu.

 

  • DODATKI

Dobrymi dodatkami w gabinecie są kwiaty.

Ja osobiście lubię kwiaty w wazonie więc od wiosny do jesieni w poniedziałki kupuję świeże kwiaty. Pamiętaj, żeby wybierać te, które nie uczulają.

Na przestrzeni świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocy umieszczam na stoliku subtelne stroiki świąteczne.

Jeśli jesteś duszą artystyczną i chcesz wprowadzić do Twojego gabinetu akcenty związane ze sztuką, poproś o opinię znajomych, przyjaciół i zapytaj, jakie skojarzenia wywołują u nich Twoje obrazy czy rzeźby.

Innymi dodatkami są np. pamiątki i zdjęcia. Co do zdjęć rodzinnych i z różnych innych uroczystości zdania są podzielone.

Moim zdaniem psychoterapeuta powinien być jak najbardziej neutralny, ale wiem, że wielu terapeutów umieszcza zdjęcia czy pamiątki rodzinne w gabinecie. Ja mam w gabinecie dyplomy potwierdzające moje kompetencje psychoterapeutyczne. Takie elementy wystroju zależą przede wszystkim od tego, jak się z nimi czujesz.

Musisz mieć poczucie, że jest to Twój gabinet, w którym czujesz się po prostu dobrze.

 

  • RZECZY OSOBISTE

Nie musisz ukrywać swoich rzeczy przed pacjentami, ale jeśli masz coś, czego nie chcesz ujawniać pacjentom np. leki które przyjmujesz, środki higieniczne, słodycze, przekąski itp. zadbaj o aneks kuchenny albo schowaj je w oddzielnej szafce.

 

  • RZECZY PACJENTA

Tu zasada jest prosta. Po prostu kup wieszak, żeby pacjent miał gdzie powiesić kurtkę, położyć torebkę, odłożyć zakupy czy inne rzeczy, które aktualnie ma przy sobie.

 

  • DOKUMENTACJA

Pamiętaj, że dokumenty muszą być zabezpieczone i niedostępne dla innych osób. Tylko Ty masz dostęp do kart pacjentów, dokumentacji związanej z RODO, pieczątek i innych ważnych rzeczy.

Jeśli nie wiesz jak prawidłowo zabezpieczyć dokumentację, zajrzyj do STREFY WIEDZY PSYCHOLOGA I PSYCHOTERAPEUTY. Znajdziesz tam skuteczne porady jak rozliczyć własny, prywatny gabinet oraz jak wdrożyć RODO.

 

  • OGÓLNE WRAŻENIE

Ogólne wrażenie musi być estetyczne.

Spotkałam się z gabinetami, gdzie na ścianach były zacieki czy grzyb a panele powycierane ze starości. Pacjent musi mieć wrażenie, że gabinet jest czysty i schludny, nawet jeśli nie jest luksusowo wyposażony.

Fotele muszą być wygodne (pacjent siedzi w nim godzinę) a stolik z chusteczkami w zasięgu ręki pacjenta.

Doradzam położenie na fotelu choć jednej poduszki. Czasem fotel jest zbyt głęboki i osoby niższego wzrostu czy z urazem kręgosłupa mogą mieć problem z siedzeniem. Poduszka skutecznie eliminuje dyskomfort.

Ty też bądź osobą estetyczną. Nie przyjmuj pacjenta w kapciach czy niechlujnym ubraniu.

Pamiętaj, to jest Twój pracodawca, Twój klient.

Szanuj pacjenta i okaż to również przez stosowny wygląd.

 

  • ZEGARY

Mam w gabinecie dwa zegary i uważam to za bardzo dobre rozwiązanie.

Jeden jest na stoliku w widocznym miejscu, drugi wisi na ścianie za plecami pacjenta.

W ten sposób pacjent wie, która jest godzina, co jest szczególnie ważne przy pacjentach gadatliwych. Ja natomiast mogę bez odwracania głowy, bez wyrywania się ze słuchania i praktycznie w sposób niezauważalny dla pacjenta, sprawdzać czas, tak aby kolejne osoby mogły punktualnie wejść na kolejną umówioną godzinę lub aby mieć czas na podsumowanie sesji z pacjentem.

Punktualność jest bardzo ważna.

Nie zawsze pacjent ucieszy się z przedłużonej sesji.

Jeśli ma umówione spotkanie lub autobus, będzie szczęśliwy, kiedy skończycie punktualnie.

 

  • POCZEKALNIA A POUFNOŚĆ

Pacjent musi mieć poczucie poufności.

Jeśli jest mała poczekalnia, która nie gwarantuje poufności, możesz zainstalować radio lub włączyć jakąś muzykę na korytarzu.

Dobrze jest, kiedy nikt z osób postronnych nie „wpada” podczas terapii do gabinetu, żeby o coś zapytać. Takie sytuacje wybijają z procesu terapeutycznego i mogą deprymować pacjenta.

Postaw w poczekalni kilka krzeseł.

Niektórzy są zmęczeni lub źle czują się przed sesją i będzie im wygodniej poczekać siedząc.

 

  • TABLICA OGŁOSZEŃ

W poczekalni możesz również na korkowej tablicy umieścić ważne informacje dla pacjenta np. dotyczące terapii, organizowanych przez Ciebie warsztatów, grup terapeutycznych, ważnych telefonów zaufania itp.

 

  • WODA, KAWA, HERBATA

Terapeuci nie częstują kawą i herbatą, ponieważ terapia to nie spotkanie towarzyskie i takie ma pozostać.

Jednak na przestrzeni doświadczeń z ostatnich lat mojej pracy uważam, że butelka wody w gabinecie i ewentualnie kubki muszą być bez względu na warunki atmosferyczne, czyli nie tylko w upały. Pacjenci poruszając pewne, trudne tematy potrafią naprawdę źle się poczuć i wtedy naszym obowiązkiem jest podać tę przysłowiową szklankę wody.

Zdarzyło mi się to tylko dwa razy, ale jednak się zdarzyło.

 

  • TOALETA

Moim zdaniem czysta i estetyczna toaleta z mydłem i papierem toaletowym jest elementem, o który warto zadbać.

Mi osobiście w niektórych ośrodkach psychoterapeutycznych brak higieny bardzo przeszkadza. Utrzymanie czystości może być dla Ciebie przykrym obowiązkiem, dlatego możesz wynająć kogoś do sprzątania.

 

  • BEZPIECZEŃSTWO

Musisz zadbać o swoje bezpieczeństwo, szczególnie jeśli Twój gabinet jest z dala od centrum i oświetlonych części miasta.

Niektórzy mając gabinet na uboczu, z dala od głównej ulicy nie przyjmują pacjentów późno w nocy, wychodzą wspólnie z innymi terapeutami albo proszą, żeby ktoś po nich przyjechał po zakończonej pracy.

Nie każdy ma taką możliwość, więc musisz rozważyć co będzie dla Ciebie najlepsze.

 

  • JAKIE KOSZTY MUSISZ NA PEWNO WZIĄĆ POD UWAGĘ?

Zanim zdecydujesz się na założenie własnego gabinetu, musisz podliczyć swoje jednorazowe i miesięczne koszty, które będziesz płacić każdego miesiąca. Oto podstawowe wydatki w gabinecie prywatnym:

 

  • wynajem lokalu plus opłaty,
  • opłata z tytułu działalności gospodarczej: ZUS, podatki, księgowa,
  • jeśli potrzebny jest remont, to dolicz koszty remontu,
  • meble (2 fotele lub kanapa, stolik, opcjonalnie lampa),
  • 2 zegary,
  • szafka zamykana na klucz na karty pacjentów, testy, inną dokumentację,
  • biurko plus krzesło do pracy na Skype / WhatsApp,
  • w nurcie poznawczo – behawioralnym matryce/ćwiczenia,
  • chusteczki higieniczne – kilka opakowań,
  • terminarz, notatnik, długopisy,
  • kwiaty, dodatki,
  • zasłony lub/i rolety,
  • wieszak na ubrania,
  • chodnik, mata,
  • środki czystości,
  • czajnik, kawa, herbata, woda, kubki,
  • dojazdy do gabinetu,
  • terapia własna,

 

W przypadku gabinetu, z którego mają korzystać dzieci musisz zaopatrzyć się również:

 

  • w mały stolik i krzesełka dla dzieci, worki do siedzenia,
  • dywan do zabawy/materac/piankowa mata do siadania na podłodze,
  • gry i plansze edukacyjne,
  • zabawki edukacyjne i regalik,
  • kolorowanki, kredki, kartony, inne przybory papiernicze.

 

O stolik, krzesełka, zabawki i regalik możesz poprosić znajomych, którzy chętnie oddadzą rzeczy po swoich pociechach.

Jeśli nie masz wśród znajomych osób z dziećmi, wrzuć post na Facebooku, a na pewno znajdzie się wiele osób gotowych Ci pomóc.

W przypadku pracy z małymi dziećmi pamiętaj, że dokumenty, okulary, telefon, długopisy i inne rzeczy szczególnego nadzoru, powinny leżeć poza zasięgiem dziecka.

Twoje ubranie również musi być dostosowane do całodziennego kontaktu z małymi dziećmi. Oczywiste jest, że zdarzają się małe „wypadki” przy pracy i lepiej eleganckie ubrania zachować na inne okazje 😊

 

To tyle z mojej strony na dzisiaj. Jeśli masz jeszcze pomysły jak urządzić gabinet i na co zwrócić uwagę, śmiało daj znać w komentarzu.

W pięknym gabinecie pracuje się przyjemniej i pacjentowi, i terapeucie, dlatego zachęcam Cię do stworzenia sobie uroczego, komfortowego miejsca pracy.

Pozdrawiam ciepło,

Dorota Świetlicka

Co o tym myślisz? Zostaw komentarz