Mocne ćwiczenie powodujące natychmiastowy wzrost poczucia kompetencji psychoterapeutycznych

Pracując z psychoterapeutkami zawsze miałam wrażenie, że są mądre, odpowiedzialne, empatyczne i nie brakuje im kompetencji. Mają mnóstwo zasobów merytorycznych i osobistych. Są ciepłe, życzliwe, pracowite. Jakiś czas temu, zaobserwowałam jednak mały szczegół: zbyt często brakuje im SUBIEKTYWNEGO POCZUCIA BYCIA KOMPETENTNĄ.

Przygotowałam ten artykuł, ponieważ chciałabym, abyś poczuła się pewniej w swojej pracy.

Opracowałam go w formie krótkich 10 kroków. Jeśli przejdziesz starannie wszystkie etapy, może nastąpić pozytywna zmiana w twoim patrzeniu na siebie jako psychologa i psychoterapeutkę.

Po przeczytaniu tego wpisu, inaczej spojrzysz na siebie oraz swój warsztat pracy. Jestem pewna, że bardziej pozytywnie. Będziesz też wiedziała, jakie kroki podjąć w najbliższej przyszłości, aby czuć się jeszcze lepiej.

Zrób teraz proste ćwiczenie. Nie odkładaj go na później!

POCZUJ SIĘ PEWNIE W SWOIM ZAWODZIE JUŻ DZISIAJ!

Chcesz mieć więcej pacjentów, którzy godziwie zapłacą za Twoją pracę?

Zapisz się na newsletter i odbierz bezpłatnego e-booka, w którym opisuję 12 najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania pacjentów!

Aby pobrać e-booka kliknij w okładkę.

ĆWICZENIE PODNOSZĄCE POCZUCIE KOMPETENCJI

 

 1. WEŹ KARTKĘ, DŁUGOPIS I ZAREZERWUJ SOBIE CHWILĘ, ABYŚ MOGŁA SKUPIĆ SIĘ I URUCHOMIĆ SWOJĄ KREATYWNOŚĆ.

 

Wyobraź sobie teraz idealną psychoterapeutkę.

Chciałabym, żebyś ją zobaczyła, jak również usłyszała. Możesz przywołać kogoś, kogo znasz i kim się inspirujesz. Możesz też puścić wodze fantazji i wymyślić idealną postać. Jeśli miałabyś z tym kłopot, skorzystaj się poniższych pytań.

IDEALNA PSYCHOTERAPEUTKA:

  • Jak siedzi?
  • Jak się zachowuje?
  • Jak się wita z pacjentem?
  • Jakie ma interwencje?
  • Co czuje do siebie?
  • Co czuje do innych?
  • Jak pracuje?
  • W jaki sposób nawiązuje relacje?
  • Jak sobie radzi z sytuacjami trudnymi?
  • Jak sobie radzi z pacjentem oporującym?
  • Jak sobie radzi z pacjentem agresywnym?
  • Jak sobie radzi z pacjentem rozerotyzowanym?
  • Jak sobie radzi z pacjentem, który przekracza granice?
  • Jak sobie radzi w sytuacji, kiedy pacjent nie chce uiścić opłaty?
  • Co robi, kiedy jest jej trudno?
  • Jak wygląda?
  • W jaki sposób nawiązuje relacje?
  • Co ta idealna psychoterapeutka o sobie myśli?
  • Co myśli o innych psychoterapeutach?
  • Co myśli o pacjentach, o innych ludziach?
  • Co myśli o świecie?
  • Co myśli o swoim życiu?
  • Ja widzi swoją przyszłość?
  • Na ile jest „tu i teraz”, na ile rozpamiętuje przeszłość?
  • Jakie ma poczucie własnej wartości?
  • Co umie? Jak podchodzi do nauki? W jaki sposób się uczy?
  • Jak zdobywa doświadczenie zawodowe?
  • Jak szlifuje swój warsztat pracy?
  • Jak się relaksuje?
  • Jak wygląda jej życie osobiste?
  • Jakie osoby ma w swoim otoczeniu?
  • Na jakie relacje stawia w życiu?
  • Jakimi wartościami się kieruje?
  • Jakie cele realizuje?
  • Jaka jest jej życiowa misja?
  • Na ile jest dostępna dla innych?
  • Inne ważne twoim zdaniem kompetencje, cechy.

2. WYMIEŃ TERAZ NAJWAŻNIEJSZE CECHY/KOMPETENCJE, JAKIE TWOIM ZDANIEM POWINNA MIEĆ IDEALNA, PSYCHOTERAPEUTKA I ZAPISZ JE

 

W tym ćwiczeniu określenie cecha i kompetencja będę używała zamiennie.

WAŻNE, ABY TE CECHY BYŁY NAPISANE JĘZYKIEM POZYTYWNYM!

Dzięki temu, łatwiej ci będzie pracować w dalszej części ćwiczenia. Co to oznacza?

Dobrze byłoby, gdybyś napisała:

PRZYKŁAD I

Zamiast: nie przyjmuje się krytyką i trudnościami,

możesz zapisać: jest odporna na krytykę i trudności; przyjmuje krytykę z pokorą; stara się wyważyć co jest ważne, co jest wartościowe; podchodzi do krytyki ze zdrowym dystansem; bierze z doświadczeń to, co jest dla niej ważne i cenne; wyciąga wnioski.

PRZYKŁAD II

Zamiast: nie myśli o przeszłości, nie rozpamiętuje porażek,

możesz zapisać: jest tu i teraz; jest zadowolona z tego, co ma, kim jest; jest wdzięczna; docenia to, co ma; żyje dniem dzisiejszym; odnosi się do swoich porażek z łagodnością i wyciąga wnioski.

3. WYBIERZ TERAZ 8 TWOIM ZDANIEM NAJWAŻNIEJSZYCH CECH IDEALNEJ PSYCHOTERAPEUTKI I PODKREŚL JE.

 

 4. NARYSUJ KOŁO I WPISZ JE NA ZEWNĄTRZ KOŁA

 

Narysuj teraz duże koło.  Podziel je na pół, jeszcze raz na pół i później po dwóch przekątnych tak, żeby wyszło ci osiem części tortu. Powyżej przedstawiam rysunek poglądowy, z którego możesz skorzystać.

 

Na zewnątrz koła wpisz 8 najważniejszych cech kompetentnej psychoterapeutki.

Dlaczego osiem?

To będzie osiem filarów twojego poczucia kompetencji. Na początek w zupełności wystarczy. Potem możesz dodawać kolejne cechy.

Chodzi o to, żeby się nie „przemotywować” i nie zniechęcić. To ćwiczenie pokaże ci, jak najmniejszą ilością pracy osiągnąć możliwie najwyższy wynik.

5. OSZACUJ NA ILE WYBRANE PRZEZ CIEBIE KOMPETENCJE SĄ DZISIAJ (TERAZ, JUŻ) U CIEBIE?

 

Następnie na skali od 0 do 10 zaznacz w kole na ile ta cecha już u ciebie występuje, na ile ona jest wysycona. Teraz, dzisiaj, na ten moment.

Zakładamy, że 0 to sam środek koła, gdzie przecinają się linie. 10  to koło na zewnątrz.

Każdą cechę szacujesz oddzielnie. Daj sobie czas, przemyśl, zastanów się.

Twoje koło po oszacowaniu kompetencji, może wyglądać na przykład w ten sposób:

 6. KTÓRA Z TYCH OŚMIU CECH MOŻE BYĆ TWOIM PUNKTEM PRZYŁOŻENIA DŹWIGNI?

 

Następnie zrobimy coś, co się nazywa punktem przyłożenia dźwigni.

Bardzo małym wysiłkiem postaramy się podnieść jak najwięcej kompetencji w górę. Może nawet wszystkie, a przynajmniej znaczną część.

Punkt przyłożenia dźwigni wykorzystywano kiedyś w wielu sytuacjach np. do wyciągania wody ze studni. Zamiast się męczyć, montowano tzw. żurawie i jednym, lekkim naciśnięciem długiej dźwigni, szybko wyciągano wielkie wiadro pełne wody.

 

My zrobimy dokładnie to samo. Oto nasz „psychologiczny żuraw” – punkt przyłożenia dźwigni:

  1. Wybierz teraz cechę która jest najniżej oszacowana

lub

  1. cechę, która, jeżeli nad nią popracujesz, podniesie ci w górę wszystkie następne, albo większość z nich.
  2. Zaznacz tę cechę.

 7. CO ZROBISZ ŻEBY TĘ KOMPETENCJĘ PODNIEŚĆ? NAPISZ MINIMUM 5 POMYSŁÓW.

 

Następnie wymyśl przynajmniej pięć sposobów, dzięki którym będziesz mogła tę konkretną, wybraną przed chwilą kompetencję podnieść w górę.

Chodzi o twoje pomysły, które tobie najbardziej pomogą w tej sytuacji.

Jeżeli będzie to na przykład poczucie własnej wartości, zastanów się, co możesz zrobić, żeby je podnieść. Możesz na przykład:

  • wypisać 50 swoich pozytywnych cech i zastanowić się czy na co dzień, a szczególnie w trudnych sytuacjach, o nich pamiętasz?
  • pójść na warsztat,
  • pójść na psychoterapię własną,
  • regularnie korzystać z superwizji,
  • porozmawiać na ten temat z osobami, które nie mają takiego problemu. Zapytaj jak to robią, że ufają swoim kompetencjom, mają zawodową pewność siebie?

Pomyśl i zanotuj swoje pomysły. To kluczowa część ćwiczenia!

8. Z TYCH CO NAJMNIEJ PIĘCIU POMYSŁÓW WYBIERZ JEDEN, KTÓRY ZACZNIESZ STOSOWAĆ JUŻ DZISIAJ.

 

Napisz go teraz.

Jeśli dzisiaj nie możesz zacząć stosować tego pomysłu, to w takim razie wpisz go do zrobienia na jutro.

Gdyby okazało się, że twoje pomysły są tak złożone,  że nie możesz rozpocząć ich realizacji od dzisiaj czy od jutra, to proszę, żebyś rozbiła je na mniejsze części, czyli na tak zwane przedsięwzięcia szczegółowe. Czynności, które możesz od razu wykonać, żeby tę kompetencję wdrożyć w życie. 

9. CO JESZCZE ZYSKASZ, JEŚLI BĘDZIESZ CZUŁA SIĘ MĄDRĄ, KOMPETENTNĄ PSYCHOTERAPEUTKĄ?

 

Teraz odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania:

  • Do czego jeszcze ta wybrana przed chwilą kompetencja otworzy ci drzwi, będzie dla Ciebie trampoliną?
  • Jak to się przełoży na twoje dalsze plany rozwoju zawodowego?
  • Jak to się przełoży na twoje zarobki?
  • Jakich pacjentów będziesz mogła wreszcie przyjmować?
  • Jak to wpłynie na twoich pacjentów? Co oni dzięki temu zyskają ?
  • Co poczujesz, kiedy twój gabinet będzie pełen pacjentów, a ty szczęśliwą, spełnioną kobietą sukcesu?
  • Jak to wpłynie na twoje samopoczucie?
  • Jak to wpłynie na osoby w twoim najbliższym otoczeniu? Co oni dzięki temu zyskają?
  • Co inni będą o tobie myśleć?
  • Co inni będą o tobie mówić?
  • Jaki to będzie miało wpływ na twoje życie osobiste?
  • Jaki to będzie miało wpływ na twój wygląd?
  • Jaki to będzie miało wpływ na twoje zdrowie?

10. JAK SIĘ CZUJESZ PO ZROBIENIU TEGO ĆWICZENIA? ZAPISZ TO TERAZ.

 

Jestem bardzo ciekawa tego, jak się czujesz oraz czy moje ćwiczenie poprawiło ci poczucie kompetencji.

Daj koniecznie znać w komentarzu pod tym artykułem. Podziel się swoją opinią na blogu, a jeśli czujesz, że to ćwiczenie może się komuś bardzo przydać i pomóc w budowaniu pewności siebie, śmiało podziel się nim.

Prześlij dalej. Będę bardzo szczęśliwa, jeśli przekażesz to ćwiczenie swoim koleżankom.

 

Życzę ci wszystkiego dobrego!

Dorota Świetlicka

Dorota Świetlicka

Co o tym myślisz? Zostaw komentarz